• |
  • |
  • 052-4642962

המס 'האמיתי' ששחקני הביטקוין צריכים לחשוש ממנו

מאמרים נוספים

בחזרה למעצרים – רשות המסים בתקופה של "פוסט גילוי מרצון"

קרא עוד

נוהל גילוי מרצון – אקורד הסיום

קרא עוד

מיסוי ביטקוין

קרא עוד

הפתרון המושלם להון השחור

קרא עוד

בין העברות כספים לארץ וגילוי מרצון

קרא עוד

אז מה אנחנו יודעים על הביטקוין? – הוא מטבע וירטואלי, כבר עשור בשוק הפיננסי, עולה ויורד ללא שליטה אפקטיבית כלשהי, משמש חלופה ראויה למערכת הבנקאית המסורתית, מרבית המדינות בעולם חוששות ממנו, מתפשט וגדל בצורה הנדסית ומטאורית וכנראה שיחליף את כל עולם הסחר בעתיד.

אז למה הוא עדיין כל-כך 'מוקצע'?!

במאמר זה אתן לכם טעימה קטנה מרגולטור אחד שכן החליט להביע את עמדתו בנושא – "רשות המסים בישראל" אך יחד עם זאת, עמדתו עדיין מעלה שאלות קשות ומותירה צל גדול של אי ודאות במשק.

כידוע, בינואר 2018 פרסמה רשות המסים חוזר מקצועי המסדיר, לכאורה, את אופן המיסוי של מטבעות וירטואליים, ובהם מטבע הביטקוין.

לפי עמדת הרשות, כל פעולה של מימוש מטבע וירטואלי מחייב במס בארץ. במצב הפחות גרוע, הפעולה תחייב במס רווחי הון של 25% (מהרווח הריאלי) ובסיטואציות פחות נעימות, גם במס שולי של – 47% ויותר.

בואו נעשה קצת סדר בבלגן:

מתי יחול מס של-25%?

כאשר תושב ישראל מימש ביטקוין אזי מבצעים לו חישוב של תמורה פחות העלות, בדומה למכירת דירה. כלומר, מחשבים כמה עלה לו לרכוש את המטבע ובכמה הוא מכר אותו בסוף. מזה מנכים את השפעת האינפלציה (שבין כך אפסית בשנים האחרונות) ומהרווח 'נטו' (הרווח הריאלי) מחייבים במס בשיעור של 25%.

ניקח דוגמא מספרית (להלן: דוגמא מס'-1):

שמוליק רכש בינואר 2014 – 100 מטבעות ביטקוין בסכום כולל של – 80,000 $ (שער BIT – 800$) מכאן שהוא שילם על המטבעות 278,880 ₪ (לפי שער של 3.486).

את המטבעות מכר שמוליק ביום 31.12.2017 בתמורה לסך של – 1,380,000$ (שער BIT –  13,800$). מכאן שסכום השקלים אותם יקבל בגין התמורה יעמוד על – 4,784,460 ₪ (לפי שער של 3.467).

גובה רווח ההון אם כן בעסקה הינו – 4,505,580 ₪. חבות המס לתשלום תהיה – 1,126,395 ₪ (לפני השפעת האינפלציה).

 

מתי יחול מס שולי גבוה?

כידוע, מי שמבצע פעולות רבות בניירות ערך יכול להיות מסווג כבעל פעילות עסקית ואז שיעורי המס גבוהים מאוד (וגם חשופים לחבות במע"מ), זו העמדה בפסיקה הישראלית לאורך השנים.

עכשיו נשאלת השאלה, האם גם מי שמבצע פעולות רבות במטבעות הווירטואליים ייחשב כמי שפעילותו מעסק? מה רשות המסים בעצם בודקת? האם מחזור גבוה של קניה ומכירה בתוך העולם הווירטואלי ייחשב לעסק? או שרשות המסים מתייחסת רק למימושים מקריפטו לפיאט (הנזלה של המטבעות לכסף 'רגיל').

הרי אם רשות המסים מתייחסת לביטקוין כאל "נכס" אז היא גם רואה את יתר המטבעות כ"נכסים" לעניין היבטי המס, ומכאן שגם 'איתריום', 'ריפל', 'לייטקוין' וכן גם "טוקנים" נוספים וכיו"ב יחשבו לנכסים, וכל פעולת מכירה של מטבע אחד במטבע אחר תיחשב ל'מכירה' לעניין חוקי המס, וזה כבר סיפור בעייתי לכשעצמו.

ככלל, מי שמחזור עסקאותיו בשוק ההון עלה על-2.5 מיליון ₪ חייב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה. מה קורה עם מי שמחזור הפעולות שלו ב'עולם הווירטואלי' עובר תקרה זו? האם הוא בין רגע הופך לעבריין מס גם אם הוא לא מימש אף מטבע?

קחו למשל מצב בו רשות המסים מתייחסת בחישוב 'מחזור המכירות' גם להחלפת מטבעות זה בזה, הרי שבמצב זה כמעט כל שחקן בתחום מחויב בהגשת דוח למס הכנסה, כי הוא יעבור בקלות את מחזור ה-2.5 מיליון ₪. במצב זה עליו יהיה להגיש דוח שנתי ולדווח על מחזור העסקאות שביצע (יחד עם כל הדברים האחרים שעליו לדווח בדוח השנתי). למעשה, הוא נכנס ל'רשת המס' של המדווחים.

נקודה נוספת היא – איך ניתן לחשב את "רווחי ההון" במצבים כאלו? והאם זה בכלל נכון כלכלית?!

הרי ב'החלפת' מטבעות אין מעבר של מזומנים והדבר דומה יותר ל'עסקת ברטר' מאשר לעסקת מכירה בשוק ההון. עמדת רשות המסים הינה כי גם בעסקאות 'ברטר' יש לבצע חישוב רווח הון.

להלן דוגמא – בהמשך לדוגמא מס'-1, נניח ושמוליק לא 'הנזיל' את הביטקוין אלא 'החליף' אותו ב- 1,872 מטבעות איתריום שמהווים בדיוק את שווי הביטקוין ליום ה-31.12.17 (קרי, שווי של-13,800$ ל-BIT). רשות המסים רואה בברטר זה אירוע מס ותחייב את שמוליק בדיוק באותם מסים שהוא חויב בדוגמא מס'-1, קרי, ב-1,126,395 ₪!!! וזה אבסורד! כיוון ששמוליק לא באמת התעשר כלכלית, אלא 'על נייר' הוא למעשה החליף את המטבע שלו במטבע אחר ואין כאן רווח ריאלי לשמוליק, אבל בכל זאת רשות המסים מבקשת את שמוליק לשלם על זה מס.

מילא, לבקש משמוליק לשלם מס כאשר הוא מימש את הביטקוין ומחזיק בדולרים זה הגיוני, כי לפחות באפשרותו לגשת לבנק ולשם את חוב המס (וגם זו בעיה בפני עצמה עליה נדון בהרחבה במאמר הבא), אבל כעת שמוליק מחזיק במטבע אחר איתו הוא לא יכול לשלם את המס…  בעיה כבר אמרנו?!

הבעיה במצב זה היא ששמוליק יחויב במס בשיעור של-47% על רווח ההון שנוצר ומכאן שחוב המס של שמוליק יעמוד על – 2,117,623 ₪! (כמעט פי-2 מרווח ההון). וזה עוד בלי מס יסף בשיעור של-3% נוספים.

בנוסף, כנראה ושמוליק יצטרך גם לשלם 17% מע"מ על התמורה (ולא על הרווח), ולכן הוא יאלץ לשלם בנוסף למס ההכנסה גם – 813,358 ₪ מע"מ!

סה"כ שמוליק ישלם – 2,117,623 (מס הכנסה) + 813,358 (מע"מ) + 115,911 (מס יסף) = 3,046,892 ₪!!! שהם – 64% מהתמורה ששמוליק קיבל!

 

סיכום ומסקנות;

עיננו הרואות כי חרף עמדותיה של רשות המסים עדיין שוררת עננה אפלה על שחקני הקריפטו בכל הנוגע להיבטי המס שלהם וכאן ראינו רק את בעיות המס של רוכשי המטבעות, לא נגענו במצבים של הנפקות ICO והעיוותים בהיבטי המס של החברות המנפיקות את הטוקנים.

כך או כך, רשות המסים חייבת לתת דעתה לנושאים אלו שכן המציאות כבר רוחשת מעל פני השטח וקהל משתמשי המטבעות אינו מודע לתוצאות המיסוי החלים עליו בהקשרים אלו. ברגע אחד הם מוצאים את עצמם עברייני מס מבלי שהתכוונו לכך ואז ההסתבכות שלהם רק הולכת ומחמירה עם הזמן.

מי ששונא סיכון ייבחר לקבל הדרכה מקצועית בנושא ולא להשאיר את המצב שלו 'לוט בערפל' ויחכה עד שרשות המסים תשלח לו דרישה להמצאת נתונים והגשת דוחות.

כמי שמכיר את המערכת מבפנים יכול בהחלט לומר שזה הדין שיחול על שחקני המטבעות ומי שימשיך להשתהות ולשבת על הגדר…. יפסיד!